Datová schránka slouží k online komunikaci s úřady a zřídit si ji mohou jak podnikatelé, tak fyzické osoby. Máte potom jistotu, že každý majitel je úředně ověřený a tak vždy víte, s kým komunikujete.
Na jejím založení není nic složitého, zřídit se dá:
Online
V současné době je možné zařídit online spoustu věcí, a založení datové schránky není výjimkou. K tomu můžete použít webovou stránku mojedatovaschranka.cz.
Czech POINT
Zřídit si datovou schránku je možné i prostřednictvím služby Czech POINT. Kontaktní místa Czech POINT najdete na vybraných pobočkách České pošty a městských či obecných úřadech. S sebou si nezapomeňte vzít občanský průkaz, případně cestovní pas.
Pokud jste podnikající fyzická nebo právnická osoba, a chcete si datovou schránku založit, je potřeba, abyste byli zapsáni v registru osob. Pokud v něm uvedeni nejste, musíte dodat listinu dokládající oprávnění k podnikání.
V případě, že požádáte někoho jiného, aby vám datovou schránku založil, budete mu muset podepsat plnou moc. To se však může zbytečně protahovat, protože takto podaná žádost bude posuzována Ministerstvem vnitra.
Ministerstvo vnitra
Dalším způsobem, jak si můžete datovou schránku založit, je osobně na podatelně Ministerstva vnitra.
Kolik stojí založení datové schránky?
Založit datovou schránku nic nestojí. V případě, že ztratíte nebo zapomenete své přístupové údaje, je možné požádat o jejich zneplatnění a dostanete nové. Při první žádosti o nové údaje nic neplatíte, ale pokud budete žádat opakovaně vícekrát během v rámci tří let, tak za každou žádost zaplatíte 200 Kč.
Po založení datové schránky
Berte na vědomí, že po založení datové schránky s vámi budou úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím. Pravidelně ji tedy kontrolujte – zprávy se v datové schránce uchovávají po dobu 90 dnů.