Sdílené pracovní místo

Sdílené pracovní místo

Věděli jste, že od 1. 1. 2021 můžete jedno pracovní místo sdílet s více zaměstnanci? Tuto skutečnost přinesla poslední novela zákoníku práce, a my se v dnešním článku podíváme na to, co to vlastně sdílené pracovní místo znamená, jak to může vypadat v praxi, a jaké podmínky je potřeba dodržet.

Škoda způsobená zaměstnancem

V dnešním článku se zaměříme na škodu způsobenou zaměstnancem. Zjistíte, za jakých podmínek musíte jako zaměstnanec způsobenou škodu zaměstnavateli uhradit, a ukážeme si výjimečné situace, kdy zaměstnanec musí uhradit i ušlý zisk.

Dobrovolná účast na pojištění

Často se u nás v kanceláři setkáváme s dotazem, zda si občan může platit sociální pojištění, i když není v evidenci na Úřadu práce, anebo nemá pracovní poměr, z kterého se strhává sociální zabezpečení. Toto téma rozebereme v dnešním článku.

Dohoda o pracovní činnosti

Na naší webové stránce jste již mohli zaznamenat článek o dohodě o provedení práce. Dnešní článek tedy zaměříme na druhou z dohod, dohodu o pracovní činnosti. Stejně jako u DPP zde platí, že tuto dohodu ocení především osoby, které shánějí drobný přivýdělek nebo příležitostnou brigádu. Vhodná je tedy například pro studenty, důchodce nebo maminky na mateřské dovolené.

Vznik prac. poměru na základě pracovní smlouvy

V dnešním článku si přiblížíme základní, a zároveň ten nejčastější pracovněprávní vztah, tedy pracovní poměr, který vznikl na základě pracovní smlouvy. Pracovní smlouva je dvoustranný právní akt (se vznikem pracovněprávního vztahu musí souhlasit zaměstnavatel i zaměstnanec), který směřuje ke vzniku pracovního poměru.

Dohoda o provedení práce

Dohodu o provedení práce (DPP) upravuje zákoník práce v § 75 a násl., a jedná se o velmi oblíbený pracovněprávní vztah, jenž je hojně využívaný studenty (brigády) a lidmi, kteří shánějí příležitostný přivýdělek. Práce na DPP přináší výhody jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele.

Překážky v práci ze strany zaměstnavatele

V předchozím článku jsme se společně podívali překážky v práci ze strany zaměstnance, nyní se tedy zaměříme na překážky ze strany zaměstnavatele. Zaměstnavatel má ze zákona povinnost zaměstnanci přidělovat práci v souladu s pracovní smlouvou, a zaměstnanec je povinen tuto práci řádně vykonávat. I na straně zaměstnavatele však mohou nastat překážky, které mohou zabránit či ztížit plnění základních pracovněprávních povinností a zaměstnavatel pak není schopný zaměstnanci danou práci přidělit.

Jak je to s čerpáním dovolené od 1. 1. 2021

Dovolená je pro každého zaměstnance časem nejvýznamnějšího odpočinku. Nabytí potřebné energie a nových sil je nejen pro zaměstnance, ale i zaměstnavatele klíčové, neboť při návratu do práce, bude zaměstnanec produktivnější a schopný podávat vyšší pracovní výkon.